Koleje Śląskie przymierzają się do wznowienia połączeń z czeskim Bohuminem. - Od 11 czerwca do 9 grudnia 2023 r. planujemy uruchomić trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin – informuje Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Zawieszenie połączeń kolejowych do Bohumina nastąpiło w marcu 2021 r. i było spowodowane pandemią COVID-19. Sytuacja się uspokoiła, ale pociągi do Czech już nie kursowały, co spotkało się głosem niezrozumienia i krytyki ze strony mieszkańców regionu. Koleje Śląskie tłumaczyły się m.in. tym, że relacja Chałupki-Bohumin nie cieszyła się dużą frekwencją wśród pasażerów. Przewoźnik tłumaczył się też uwarunkowaniami technicznymi.
Po ustabilizowaniu się sytuacji pandemicznej przywrócenie połączeń nie było już możliwe. Zmienione zostały bowiem uwarunkowania prawne dot. wjazdu pojazdów szynowych do Republiki Czeskiej. Zmiany dot. kwestii standardów łączności oraz przejazdu na torze testowym – mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Jak obliczyły Koleje Śląskie, koszty związane z dopełnieniem wszystkich nowych procedur mogłyby wynieść nawet ok. 1,5 mln zł. Maciej Zaremba wyjaśnia, że najbardziej kosztowne jest przeprowadzenie testów na torze w Velimiu w środkowych Czechach (badania w Velimiu są konieczne do wykonania celem zbadania zgodności z normą ČSN 34 2613 ed.3 – są to testy kompatybilności elektromagnetycznej) oraz wieloetapowy proces dostosowania urządzeń łączności do niedawno zmienionych norm czeskich (Po pożarze nastawni w stacji Bogumin całość sterowania ruchem w jej okręgu została przeniesiona do Przerowa.
Zdalna nastawnia korzysta z tzw. ERTMS/ECTS. System ten zapewnia interoperacyjność sterowania ruchem kolejowym. W jego skład wchodzi GSM-R, czyli odmiana kolejowej łączności cyfrowej przeznaczonej do wymiany danych i prowadzenia komunikacji. Drugą składową jest ETCS służący zarówno sygnalizacji kabinowej, jak i automatyzacji procesu prowadzenia pociągów. KŚ jeszcze nie stosują tych rozwiązań, niezbędne jest zatem dostosowanie systemu łączności.). Ponadto konieczne jest uzyskanie przez maszynistów certyfikatu podstawowej znajomości języka czeskiego – uzupełnia Zaremba.
Coś jednak drgnęło, a pasażerowie mogą już widzieć światełko w tunelu. Zarząd Kolei Śląski miał już 5 spotkań w sprawie przywrócenia połączeń ze stroną czeską.
Od 11 czerwca do 9 grudnia 2023 r. planujemy uruchomić trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin. Obsługę taborową i maszynistów zapewnią odpłatnie Koleje Czeskie (znamy już szacunkowe koszty wynajmu taboru i pracowników). Drużyna konduktorska i taryfa przewozowa będą zapewnione przez Koleje Śląskie. Łączny koszt uruchomienia połączeń w tym terminie będzie oscylował w granicach 300 tysięcy złotych – mówi nam Maciej Zaremba.
Od 10 grudnia 2023 r. śląski przewoźnik zamierza uruchomić pięć par połączeń własnym taborem (21WEa, który przejdzie badania na dopuszczenie do ruchu na terenie Republiki Czeskiej). Obecnie negocjuje warunki handlowe i finansowe uruchomienia połączeń we wskazanej dacie.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wroca-polaczenia-kolei-slaskich-do-czeskiego-bohumina,wia5-3266-55096.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
2008Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1271Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1153Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
600System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
588"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0